čtvrtek 19. ledna 2017

Anthropoid - Jaroslav Čvančara


Anotace: Autor se věnuje již řadu let pátrání po veřejných i soukromých archivech za účelem získání kolekcí fotografií, které ve své úplnosti dokáží mapovat a vyprávět o povaze i jednotlivých charakterech německého a českého národa, fungování totalitní moci a odporu proti ní.
Na více než třech stovkách stran defiluje na 1200 fotografií a dokumentů jako obrazová paměť národa, přičemž popisky doprovázející snímky vyprávějí ucelený příběh obsahující bezpočet dramatických událostí i drobných antických tragédií.
Na fotografiích, většinou poprvé uveřejněných, se můžeme setkat s tvářemi lidí, kteří byli ve svém životě postaveni na rozhodující křižovatku – zvolit přežití v Protektorátu nebo se podílet na odbojové činnosti, a to pasivním či aktivním odporem proti okupační moci.
V knize jsou představeny i tváře stojící na druhé straně – zástupci protektorátní moci, Gestapa, SD, Wehrmachtu, složek SS, ale i zrádci a kolaboranti, z nichž mnozí působili po válce opět ve službách jiných pánů.
Nakladatelství: Centrum české historie
Počet stran: 350
Rok vydání: 2016

Je to skvělý nápad přiblížit část naší historie pomocí fotografií. Obvykle jsou fotky pouze doplněk pro vykreslení situace. Kniha je tedy něco jako obrazárna anebo facebookový profil. Kdyby se ovšem autoři zaměřili na zarovnání textu, bylo by to ještě lepší. Různé zarovnání, které působilo rozházeně, jemně pokazilo dojem z knihy. No jemně... Rozházené bylo i řazení fotografií. Občas mi chyběla návaznost. Ale chápu, že pokud jsou informace omezené a fotografií není nazbyt, nelze to udělat mnohdy bez chybičky.

Další mínus, alespoň pro mě, byly drobné chybky v textu. A co horšího v datech. Možná bych si v tom závalu dat a informací některých věcí ani nevšimla, ale pokud je vedle textu vyfocený originál dokumentu a je tam chyba v roce, nelze si toho nevšimnout (str. 163).

Určitě bych se zaměřila na překlady dokumentů, které jsou v angličtině nebo v němčině. Zajímalo mě, co se píše v daném textu, ale kvůli své neznalosti němčiny jsem musela sahat po překladači. Překlad by byl určitě velké zjednodušení pro ty, kteří neovládají angličtinu či němčinu.

Při pročítání jsem si dělala mnoho poznámek (co kdo pronesl, počet vojáků, zajímavé dopisy). Některé informace pro mě byly nové, jiné jsem si osvěžila. Pro člověka neznalého věci by možná na překážku byly informace o datu narození a rodinné situaci jednotlivých osob, ale věřím, že tuto knihu nevezme do ruky někdo akcí Anthropoid nepolíbený, ale spíše ten, kdo si chce rozšířit své dosavadní znalosti.

Zpracování informací a textu je podle mě detailní a pečlivé. Za to patří autorovi velká poklona. Ovšem příště bych se vyhýbala poněkud poetickému popisu některých fotografií. Například str. 192 „...Heydrich netuší, že dva mstitelé již brousí nože tak tiše, že to neslyší ani Pánbůh...“ Podle mě podobné zpestření textu do takové knihy nepatří.

Téma Anthropoid má a bude mít vždy báječný potenciál. Je to jen o tom to šikovně uchopit a zpracovat. Ačkoli jsem měla hodně výhrad, musím uznat, že kniha je ve výsledku skvělé dílo. Ostatně co jiného bych mohla napsat o knize, která se věnuje mé milované hrdinské dvojici Gabčík & Kubiš.

Závěrem jen přepíši dojmy Npor. Adolfa Opálky, jehož názor mě velmi překvapil, protože je na chlup stejný s tím mým. ...Český národ přirovnává ke stádu, které se bez odporu nechává vést na jatka: „Česká mládež dovede myslet jen na zábavu, zatímco jiné čeká popraviště.“...“ str. 193.

✮✮✮✮


Žádné komentáře:

Okomentovat