sobota 18. června 2016

Velký Gatsby - Francis Scott Fitzgerald

Anotace: Vrcholné dílo z dob největšího flámu v dějinách USA, který Francis Scott Fitzgerald označil za „jazzový věk“ a sám do něj vydatně přispěl mnoha soukromými improvizacemi a pocity „ztracené generace“, přináší milostný příběh z lepší společnosti. Selfmademan Jimmy Gatz řečený Velký Gatsby i krasavice Daisy Buchananová však v éře prohibice do těchto sfér pronikli každý po svém a podobně se vyrovnávají i s novým životním stylem a břemenem americké „nevinnosti“. Nesoulad v jejich představách je leitmotivem románu, jenž přezkoumává romantický ideál mámivého „zeleného světla“ – oné „budoucnosti, jež před námi rok od roku ustupuje“ – a posléze ho nemilosrdně obětuje na oltář mýtu o věčné lásce. 
Nakladatelství: Československý spisovatel
Počet stran: 197
Rok vydání: 2012
Originál: The Great Gatsby, 1925

K Velkému Gatsbymu jsem se dostala, ostatně jako většina lidí, skrze film s Leonardem DiCapriem (v době mého mládí nebyl na seznamu povinné četby) a tak moje představivost dosadila k postavám obličeje známých herců. Překvapivě to však neubralo zajímavosti této knihy. Velmi mě udivilo, jak se film podobá knize. Odlišuje se jen v drobných, nepatrných detailech. Jako by to byl scénář.
Přečetla jsem ji jedním dechem, však má jen necelých 200 stran. Ohromil mě podrobný popis věcí, děje i lidí. Jindy bych byla z takového plácání okolo otrávená, ale Fitzgerald mě naopak takovým lehkým popisem snadno vtáhl do děje a chvílemi jsem ani nedýchala, ačkoli jsem věděla, co bude následovat.
Klasický příběh amerického snu, který ovšem končí ne zrovna šťastně. Tahle kniha rozhodně nepatří mezi motivační a sluníčkářské – najdi si sen, upři na něj celý svůj život, dělej vše pro to, abys ho dosáhl a on se ti splní. Kdepak – zjistíš, že sis vysnil něco reálného, ale postupem času a událostí se z toho stane nemožný cíl. A co pak? Z příběhu na mě dýchá beznaděj a smutek.
Co mě rozčilovalo, byla Daisy. Vlastně i Jordan. Jejich rozmazlenost a nadřazenost. Ale to patřilo k tehdejší vyšší společnosti. Gatsbyho mi bylo líto. Promarnil svůj život, jen aby získal ženu, která mu za to ani nestála. Kdyby to přeci byla ta pravá, tak na něj počká, nebude jí vadit jeho prázdná kapsa a nebo by pak svého muže poslala k šípku. To, že manželovi víceméně schvalovala nevěru a že po celou dobu neprojevila moc péče o dceru, mě také přesvědčilo v tom, že tahle dívka mi není moc sympatická.
Ačkoli mám výhrady k chování postav i k samotnému závěru, tak kniha se mi nesmírně líbila. Možná právě proto, že nekončí klasicky a že jsou některé postavy protivné, jsem ji ihned zařadila mezi své oblíbené. A možná také kvůli tomu, že se odehrává v mojí oblíbené meziválečné době plné jazzu, skvostných šatů a krásných aut.

Takže tedy 5 hvězdiček z 5... 
PS: na fotce je moje úžasná čelenka, kterou nosí Daisy ve filmu. Jen ji nemám kam nosit :(

Žádné komentáře:

Okomentovat