neděle 26. června 2016

Den co den - David Levithan

Anotace: Každý den se probudíte v jiném těle, každý den žijete život někoho jiného. A tak platí jedna jediná zásada – vyhněte se tomu, aby si někdo všiml, že na jeden den přebýváte v těle někoho jiného a nepleťte se do jeho života.
Vše je v pořádku, až do rána, kdy se probudíte v těle Justina a zamilujete se do jeho přítelkyně Rhiannon. Od toho okamžiku všechna pravidla, podle nichž jste až do teď žili, přestávají platit. Konečně se objevil někdo, s kým chcete být den co den.
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 342
Rok vydání: 2013
Originál: Every Day, 2012

Téma knihy o každodenní výměně těla je velmi zajímavé. Mísí se v něm trocha fantasy, románu i psychologie. Častokrát jsem chtěla být v těle někoho jiného a vědět, jak se cítí, co obvykle dělá nebo jak si vybavuje určité situace. Nicméně po přečtení tohoto příběhu už si takové věci zřejmě přát nebudu. Občas mám sama se sebou ráno co dělat, natož poznávat někoho nového.
Kluk, který střídá těla cizích lidí každý den, ale vždy jen těla lidí ve stejném věku (hned při první kapitole jsem sahala po kalkulačce a spočítala si přesný věk) a to pouze jednou. Jedná se vlastně o kluka nebo o dívku? Cítí se být tím i tím. Jde mu o člověka jako takového a ne o pohlaví. Může líbat kluka i holku, může být v těle heterosexuála i v těle homosexuála a nevadí mu to. Už jen to je téma k zamyšlení.
Zápletka, jak už to bývá, se točí kolem lásky k dívce, kterou potká v těle jejího přítele (více nebudu prozrazovat). Stává se jí až posedlou, což mě v danou chvíli děsilo. Když jsem četla jednu takovou scénu, začala hrát písnička Every Breath You Take od Stinga. Hymna všech stalkerů. Možná proto mě to asi vyděsilo... Ale chápu, že se snažil ji získat. V životě neměl nikoho. Rodiče, sourozence, přátelé, přítelkyni. Zažil mnoho situací a rozmanitých životů – chudé, bohaté, věřící, nevěřící, bělochy, černochy, Američany, přistěhovalce (ačkoli i Američané jsou přistěhovalci) atd. Občas zažíval hezké chvíle s cizími lidmi, ale nebyl to jeho život. Ostatně to je nejvíce silně popsáno v životě chlapce, který jde na pohřeb svého dědečka.
V knize se opět rozebírají témata, která jsou pro Levithana již tradiční jako láska či homosexualita, ale i další témata - náboženství a pohled na ďábla, rasová odlišnost, či deprese. Ke každému tématu je použit jiný člověk, jiný život a tím pádem i jiný pohled na věc. Nejvíce mě zaujal příběh dívky s depresemi. Každý z těchto životů je popsaný tak, jako by to sám Levithan prožil.
Závěr? Nečekaný. Nejdřív jsem si říkala, že bych to rozhodně udělala jinak. Ale nakonec jsem musela uznat, že to bylo jediné řešení. Člověk by si pak vyčítal svoje rozhodnutí vzhledem k dalším lidem. Konec byl tedy zajímavý a bohužel moc rychlý. Zasloužilo by si to pokračování :)

Opět 5 hvězd z 5 :)
Btw kniha mě opět přivedla k otázce, kterou si občas kladu – jak prožívají sex muži? Co cítí? A určitě vy, muži, byste rádi věděli, respektive zažili, jak prožívají sex vaše ženy (pokud byste se nebáli zažít sex s vámi v těle vaší ženy ;)

Žádné komentáře:

Okomentovat