sobota 20. srpna 2016

Jak vidím svět - Albert Einstein

Anotace: Sborník statí, ve kterých autor vyslovuje své filozofické a politické názory, obsahuje rovněž odborné statě týkající se nejenom teoretické fyziky, ale také etiky vědeckého bádání.
Nakladatelství: Československý spisovatel
Počet stran: 176
Rok vydání: 1966
Originál:  Mein Weltbild, 1949

O Albertu Einsteinovi jsem se chtěla dozvědět více už léta. Nejen, že byl podle mě neuvěřitelně inteligentní, mohl být prezidentem Izraele (odmítl se stát kandidátem), ale hlavně a především byl přítelem Járy Cimrmana. Ostatně ani teorie relativity mi není tak úplně cizí a chtěla jsem se o ní dozvědět více.
Počátek knihy je jakousi ódou na předchozí fyziky a jejich teorie, až pak přichází jeho samotné teorie. Musím předeslat, že moje znalosti fyziky jsou značně chabé a pokulhávající (možná to bylo vlivem špatně zvoleného pedagoga na základní škole). Ačkoli tedy nejsem zrovna fyzikou poznamenaná, tato část se mi četla velmi snadno. Ostatně, zde je důvod: „Utěšuji se však myšlenkou, že člověk se zkušeností v myšlení má ještě vždy v cizím oboru výhodu proti člověku, který nemyslí vůbec anebo jen málo.“ (str. 97)
Všechny teorie byly popsány čtivě, ale přiznám se, že jsem sem tam neměla ponětí, o co jde a musela jsem dohledávat informace. Originál knihy je z roku 1949 a neuvěřitelné je, že většina teorií stále nebyla vyvrácena. Tedy nezkoumala jsem to tak do detailu, ačkoli jsem velmi často sahala po tetě wiki, aby mi vysvětlila tu přemíru odborných názvů a teorií, na které jsou v knize odkazy. Při zmínce o nekonečnosti vesmíru mi, kdo ví proč, přišla na mysl hláška z RD: „Za předpokladu, že Bůh je nekonečný a vesmír je taky nekonečný… dala by sis palačinku?“. Opravdu dokážu znesvětit cokoli :)
Ve druhé části, která se zabývala filozofií a myšlenkami z běžného života, lze vidět, jaký člověk to byl. Idealista a optimista, lidumil a především pacifista. Z toho všeho je jasné, proč odmítl kandidaturu na prezidenta. Nelíbila se mu myšlenka vlády několika lidí a armády.
Tuto pasáž knihy jsem zhltla ještě rychleji, však mi ta témata byla bližší (celou knihu jsem přelouskala ani ne za půl dne). Ve druhé polovině můžete tedy najít zamyšlení a články na téma náboženství či mravnost. Zjistíte, jak byl Albert Einstein skromný. Věřil v rovnost občanů a v demokracii. To je podle mě nejvíce vidět v dopisech s Pruskou akademií z roku 1933 (škoda, že v jiných případech nebylo uvedeno datum vzniku textu).
Obával se antisemitismu, nacionalismu, zbrojního průmyslu a války. Dále je zmíněn jeho strach, že vědecké bádání padne do rukou politiků. Obavy, že klesá individualita lidí, a že společnost ztrácí umělce a kulturu. Kdyby tak viděl naši společnost dnes...
Nemohu, a ani nechci, interpretovat všechny myšlenky. Sama si nyní chci přečíst ještě další knihy o Albertu Einsteinovi, abych si doplnila informace. Utvrdila jsem se v tom, že to byl nesmírně inteligentní člověk a navíc takový Mirek Dušín.

Za mě tedy 4 hvězdy z 5 (přeci jen zde byla přemíra fyziky, ale to se dalo očekávat)

PS: Já jsem si schválně během jednotlivých statí dělala čárky, kdykoli se ozvalo jméno Cimrman. Ani jednou, přátelé!

Žádné komentáře:

Okomentovat